Thick describtion
«Thick describtion» av medstudent sitt
literacy-døgn
«Thick
describtion» er, i denne sammenhengen, en tolkende framstilling av et intervju med
en medstudent i emnet "MLE335, Literacy og læring i digitale
omgivelser". Intervjuet
gjennomføres i etterkant av at alle studentene har loggført egne
literacy-handlinger gjennom ett døgn. Literacy-handlinger er «… hverdagslig
bruk av tekst og skrift, særlig på digitale plattformer.» (samtykkeerklæringen for prosjektet). Gjennom
intervjuet skal vi få utdypende informasjon om det vi anser som interessante
momenter i literacy-døgnet til vår informant. Det er særlig interessant om det
synliggjøres noen holdninger eller verdier knyttet til informantens bruk av
tekst, skrift og tekonologi i hverdagen. Formålet med prosjektet er å få praktisk
erfaring med empirisk forskningsarbeid (samtykkeerklæringen).
Jeg
intervjuer Eline, som er familiekvinne, ansatt ved lesesenteret og tar
mastergrad i nordisk språk og lesevitenskap ved siden av jobben. Hun er 39 år
og har tre barn, en niåring og tvillinger på tolv. Under følger et tolkende sammendrag
av Eline sine literacy-handlinger, kronologisk gjennom dagen, etterfulgt av
noen oppsummerende tanker om hennes literacy-døgn, og hvordan hun forholder seg
til egne literacy-handlinger.
Fra
åpningen av intervjuet fremstår Eline som en aktiv person der literacy-handlinger
er en integrert del av de fleste gjøremål. Når hun våkner oppdaterer hun seg på
aktiviteter som har foregått i løpet av natten, ved hjelp av internett på
mobiltelefonen. Disse literacy-hendelsene har private formål. For eksempel har
hun familie andre steder i verden og holder kontakten med dem via sosiale
medier. I tillegg er det en del organisering av dagen til barna. Det hender hun
scroller innom noen aviser, men pleier ikke lese lange artikler eller lignende.
Formålet med å lesingen «… er heller det å våkne, sikkert sånn som de brukte
radioen til før.», som hun sier, og med det antar jeg hun viser til at
telefonen fungerer som en slags «bakgrunnslyd» som en kan henge oppmerksomheten
på, bare delvis, mens man har andre, viktigere formål som hovedfokus.
Eline
har et bevisst forhold til nytteverdien av mobilbruken sin. Dette kommer fram
da hun forteller at hun har slettet facebook-appen og må aktivt inn på Chrome
for å bruke Facebook. Dette begrunner hun med at det er «…litt sånn
selvdisiplin…» at det er mye «ræl» på facebook, og at hun ikke ønsker å bruke
mye tid der. Eline tar altså aktive grep for å regulere sin egen tidsbruk på aktiviteter
hun anser som lite nyttige.
Som
nevnt er Eline ansatt ved lesesenteret, og en vanlig arbeidsdag innebærer
naturlig nok mange literacy-handlinger. Denne dagen gjaldt de stort sett å
sende eller svare på mail og følge opp en sak som Eline hadde publisert på
nettet. Ifølge Eline selv var dette en rolig arbeidsdag og hun «… hadde det
ikke travelt, det var mye sånn kaffeprat…». Hun sier hun sendte 28 mail denne
dagen, og presiserer at de fleste er svar på mail fra andre, og at kun tre av
dem var mailer hun selv initierte. Jeg får inntrykk av at dette er en type
forefallende arbeid, som det passet å gjøre fordi det var en dag med færre
arbeidsoppgaver enn normalt. I tillegg sendte Eline et arbeid om en
forskningsartikkel til forskning.no, publiserte det på Lesesenteret sine
nettsider og Facebook-side. Denne type publikasjon blir fulgt opp av at hun
registrerer hvor mange som leser artikkelen og annet, for å framover kunne
tilpasse innholdet til målgruppen, og så videre. Eline er også med i noen
grupper på Facebook, der fagrelaterte spørsmål diskuteres. Eksempelet hun
nevner er en gruppe om forsknings- og kunnskapsformidling. Om Eline sin
facebook-bruk, kan en konludere at formålene gjelder jobb-relaterte oppgaver. Hun
begrunner også det at hun fremdeles har en privat profil, som kommentert over,
med at hun må ha innsikt i hvordan facebook brukes for å vite «…hvordan det er
der, (…) gjør det mest mulig funksjonelt», da hun jobber med kommunikasjon.
Etter
endt arbeidsdag fortsetter literacy-handlingene kontinuerlig gjennom ettermidagen
og kvelden. På vei hjem aktiverte hun treningsappen Strava som registrerer aktiviteten hun driver, og formidler dette
til følgerne hennes. I tillegg satte hun på en lydbok. Om lydboka har funksjon
som «bare» tidsfordriv eller underholdning på vei hjem, blir uansett hjemturen utnyttet
til en literacy-handling med formål som kan sies å ha «verdi» utover dette. Treningsappen
kan virke som en igangsetter for fysisk aktivitet, da aktiviteten blir registrert
og følgere får informasjon om treningen. Jeg antar at det innebærer en viss grad
av konkurranse å være på Strava, som øker sannsyligheten for at en gjennomfører
treningen. I tillegg vil en kunne følge sin egen utvikling og sette seg nye
mål. Denne literacy-handlingen kan dermed fungere som en motivasjon for fysisk
aktivitet, og kanskje for anseelse blant følgerne.
Ettermiddagen
denne dagen var roligere enn normalt, da Eline kun var hjemme. Vanligvis kjører
hun barna til ulike aktiviteter og annet. Hun valgte derfor å gjøre praktiske
små gjøremål som å bestille tannlegetime og oppdatere noen passord. Eline som
målrettet med hensyn til tidsbruk. Hun gjør ting som kan defineres som
produktive eller nyttige, også når hun har mer tid til disposisjon enn hun
vanligvis har.
I loggen til
Eline står det at hun hadde chattet med en venninne på messenger om boka
Inferno (2018) av Ari Behn, og det
kommer fram at hun vanligvis chatter mye mer med venninner enn hun gjorde denne
dagen, og mer enn hun har loggført også. De har grupper der de har samtaler
gående hele tiden. Denne dagen hadde hun også fått spørsmål fra ei venninne om
ei bok som skulle anmeldes, i tillegg til venninna med Inferno. Selv om disse to eksemplene nok ikke viser bredden av
temaer de chatter om, handler i alle fall begge disse om tekst. Aktiviteter knyttet
til tekst og litteratur foregår ofte, også privat.
Eline later til å ha et avklart
og bevisst forhold til egen bruk av digital teknologi og literacy-handlinger.
De aller fleste handlingen har, som jeg har nevnt noen ganger, produktive og
konkrete formål. Unntaket er om kvelden. Da scroller hun «formålsløst», som hun
sier, på egen Facebookbruker, og ender med å gjøre andre ting på mobilen da hun
egentlig skulle lese pensumartikkel. Hun poengterer at dette ikke plager henne,
fordi hun finner det givende, og at det erstatter det som før i tiden kanskje
ville vært «… å lest i et ukeblad.». Et aktuelt tema for diskusjon er nettopp
den økte bruken av mobiltelefon og internett, og at dette kan være en såkalt
tidstyv i hverdagen, både for barn og voksne. For eksempel viser rapportene som
iphonen generer om «skjermtiden» vår, at dette er dette er noe som folk vil ha
informasjon om, og der målet er å redusere skjermtiden. Eline har et avslappet
forhold til dette. Hun bruker digitale verktøy til å gjennomføre
literacy-handlinger i mange sammenhenger og med mange ulike formål gjennom
dagen. Om aktivitetene er knyttet til arbeid, trening, sosial aktivitet, organisering
av hverdagen eller avslapping og tidsfordriv, er felles for dem at de er meningsfulle
for Eline, hver til sitt formål.
Kommentarer
Legg inn en kommentar